tisdag 15 oktober 2013

Var man än sätter tassarna

Ibland behöver man inte ens lämna trädgården för att hitta svamp. Det här fotot är taget mindre än två meter från nedanför min yttertrappa:

Vad det är för sort, vet jag förstås inte! Något slags skivling?

När Belle och jag gjorde dagens långpromenad fann vi ännu en skog full med "svamp-valpar". Jag älskar att bo så här, där man inte behöver ta sig långt hemifrån för att hitta en ny skog att vandra i... denna gång valde jag att parkera vid elljusspåret i Gullspång, som löper genom en oerhört vacker gran- och tallskog med en salsliknande mark täckt av tjock, grönskimrande mossa. Tyvärr hade jag glömt kameran hemma, men vi skall definitivt återvända - skogen är så slät att t.o.m gammelmatte kan promenera där med sin rollator. Lätt att parkera i närheten är det också, och mitt i alltsammans ligger ett stort, fint väderskydd med bänkar under tak samt en stor grillplats där det t.o.m. finns en stapel med ved att ta av. Platsen sköts av Friluftsfrämjandet, som skall ha all heder av hur fint det är ordnat!

Innan vi åkte hem, besökte jag biblioteket som hastigast och hittade en svampbok som jag blev förtjust i. Den heter "Pelle Holmbergs nya svampbok - svampguide med recept, tips och råd" och är alldeles nyutgiven... tror faktiskt att jag skall investera i den, om den inte är för dyr, för den är lätt att förstå även för en novis som jag.

1 kommentar:

  1. Matte tycker sig se att det är en av de vanliga svamparna i gräsmattor, inget för grytan alltså. En spindling, om det är samma bruna elände som vi har här.

    SvaraRadera