torsdag 19 september 2013

Höstpromenader

Om jag inte hade Belle, skulle jag ha betydligt svårare att gilla den här tiden på året... men hon förgyller verkligen dagarna och tar mig med på sköna promenader i skog och mark, där man kan njuta av den klara luften, de vackra höstfärgerna, spännande svampsök m.m. istället för att sitta inne och må dåligt över att det blir allt kallare och mörkare. För Belle är varje promenad ett äventyr, och på något sätt blir de det för mig också när jag är tillsammans med henne!

Idag tog vi oss genom skogen bort till bilverkstaden - fågelvägen är det någon kilometer dit men på vårt sätt blev det en halvmils promenad (t.o.r.) - eftersom jag skulle slutbetala min senaste bilreparation. Att bilen inte finns mer (det gör den ju visserligen än så länge, eftersom försäkringsbolaget inte är färdiga med ärendet, men den går aldrig mer att köra) betyder ju inte att jag inte måste göra rätt för mig - och jag hade en avbetalning kvar att klara. På vägen dit och hem hittade Belle och jag som vanligt massor av konstifika fynd, bildäck och annat som inte borde ligga ute i naturen och skräpa, och överallt växte det svampar som vi inte kan någonting om och därför inte vågar plocka. Istället fotograferade jag dem och har bett Sigge Svamphund med matte att upplysa oss om ifall de är ätliga och vad de heter... så kanske man vågar ta dem en annan gång? Några tog vi dock faktiskt med oss hem, alla soppar... har för mig att nästan alla soppar är ätliga, med några få undantag. Tänker givetvis inte äta någon av dem förrän jag fått veta att de är juste!

Så har vi tränat på några kommandon - dels att hon inte skall dra i kopplet (ibland har hon så bråttom att hon studsar omkring på bakbenen) och dels att vi skall stå blick stilla och vänta när en bil passerar. Det förstnämnda går sisådär, men att stå still är hon mycket bra på - kanske för att hon har en karriär som utställningshund bakom sig?

Det där med auktoritet är ju liksom inte min grej, om jag uttrycker saken så. Jag föredrar att arbeta i team hellre än bestämma över andra... så jag får nästan göra våld på mig själv för att vara auktoritär mot Belle. Dessutom gör hon mig så glad med sitt skuttande och ivriga undersökande av världen, och det vill jag inte att vare sig hon eller jag skall gå miste om. Men handlar det om säkerhet, är det en annan sak... det är därför jag tränar på detta att vi skall akta oss i trafiken.

1 kommentar:

  1. Den längst till vänster är ju en KarlJohan = underbart gott!!!
    Plocka fler av dem, MUMS!!!

    Kram
    /Julia

    SvaraRadera