lördag 28 februari 2015

Äntligen ute ur idet!

Ja, man kan faktiskt tro att vi har legat i ide hela vintern här hemma *suckar djupt*. Skogarna har varit fulla av snö och matte påstår att mina ben är så tunna att jag kunde ha brutit mig både här och där om jag hade försökt gå där... så hur eländigt det än låter, har jag fått nöja mig med korta promenader på plogade vägar och här hemma i trädgården. Ni kan ju tänka er hur roligt det varit på en skala... det vill säga INTE ALLS. Man kunde tro att matte försökte göra inomhushund av mig! Ungefär som hon och gammelmatte mest var inomhusmänniskor... och katterna skall vi inte tala om, för de vägrade att sätta tassen utanför ytterdörren. Det gör de förresten fortfarande - vilket en gång för alla avgör vilka som är tuffast - hundar eller katter! Fast skvallra inte att jag har sagt det... de är liksom vassa precis överallt, och jag begriper inte varför matte påstår att de är gosiga?!?

Nå, hur som voff har frihetens timme slagit och sedan ett par veckor går det faktiskt att besöka åtminstone några av mina skogar. Ni kan tro att det har varit skönt att ÄNTLIGEN få sträcka på tassarna och kolla vad som hänt sedan man var där senast! Rusningar i hundhagen har inte alls varit lika spännande, för tro mig, det är i skogen de intressanta dofterna finns. Matte letar svamp, som vanligt... att hon aldrig lär sig att den värdefulla informationen finns i bajshögarna? Särskilt långt borta från stigarna, där man kan hitta lämningar av alla möjliga djur. Tror någon att matte fotograferar sådant? Icke! Hon fort-sätter envist att leta efter svampar... i februari! Ja, okej, hon hittade faktiskt några stycken - de flesta från förra året och rejält senila. Men sedan insåg hon sin egen dumhet och började ägna sig åt att fotografera mig istället...

... som här, när jag just har hittat världens största myrstack...

... eller här, där jag poserar snyggt medan jag spanar efter byten.

Jaja, okej, matte - du skall få visa upp den ynkliga lilla svampen du hittade som faktiskt varken var död eller i ett eländigt skick:

Nej, jag har ingen aning om vad det är för sort

2 kommentarer:

  1. Typiskt 2-benta att inte fotografera det som är viktigt *suck*
    Här har vi också legat i ide för det är inget mysigt alls att tassa ute när det är blött ute!

    Tassklappar och Nosbuffar

    SvaraRadera
  2. Hej Belle skönt att du äntligen fick komma till skogen. Visst är det ,det bästa på hela jorden.Min virrpanna rantar också omkring och letar svampar. Men va gör det, dom växer ju i skogen.

    SvaraRadera