lördag 27 juli 2013

Long time no see

Jag är verkligen ledsen att jag varit så dålig på att blogga åt Belle... tiden har inte velat räcka till, och jag/vi har prioriterat andra saker framför att sitta vid datorn. En bidragande orsak är hettan och torkan - vi har inte haft en droppe regn på flera veckor och vid det här laget känner vi oss rätt urlakade, både människor och djur.

Belles sommarlov rullar dock på - hon skall inte bli lidande för att sommarmatte är trött i både kropp och huvud! Och sedan jag skrev sist, har vi gjort flera roliga saker som jag hoppas ger henne både upplevelser, rörelsefrihet och tankemöda.

Fredagen den 12 juli var Belles matte Michelle, hennes kompis Suvi och hela hund-gänget här på besök. Oj, så många vovvar på en och samma gång! Och med alla dessa sötnosar - fem italienare och en sheltie - besökte vi Riddarveckan för att även Michelle och Suvi skulle få chansen att uppleva den. Bilder hittar ni här! Vi hade också en mysig picknick och middag hemma i trädgården med hela gänget och avrundade kvällen med bus i hundhagen i Kristinehamn, dit också Suvis kompis Anna kom med sina två fina pinschrar. En härlig dag!

Sedan dess har vi gjort utflykter till bl.a. undersköna Billingen, den gamla staden Skara med sin speciella domkyrka och naturparadiset Kinnekulle samt än en gång ätit glass vid Falkängens gammaldags café, denna gång i sällskap av vår goda vän Ingrid. En hel dag ägnade vi åt att semestra Vättern runt (givetvis med många stopp på vägen, eftersom det var varmt) med ett flera timmar långt besök hos min bror i Ödeshög och senare en sen middag i solnedgångsfagra Jönköping. Andra dagar har Belle hjälpt mig i trädgården, där hon bl.a. haft mycket roligt åt att lekslåss med trimmern (var inte oroliga, givetvis kommer hon inte åt den farliga delen av den!) och dra omkring pinnar.

♪♫ De ska va gött å leva ♫♪

I morgon bär det av på nya äventyr: vi skall representera djurhemmet under den stora och mycket välbesökta Teknikdagen i Rudskoga (södra Värmland) och om Belle är på humör för det, skall hon få hjälpa till genom att bli klappad av den som kan tänka sig att skänka en slant till djurhemmets verksamhet. Gammelmatte och jag skall, tillsammans med flera andra frivilliga från djurskyddet, ha ett lotteri, sälja lite saker (kattleksaker, vykort m.m.) samt förstås informera om djurrätts- och djuromsorgsfrågor, och du är givetvis hjärtligt välkommen!

3 kommentarer:

  1. Nä du Belle, denna hemska marknad ska INGA hundar vistas på. Över 300 knallar, trångt jävligt och bara sopor. Lägg sen till 30 grader i skuggan vrålande tivoli och vidriga dansband. Jag är med matte på marknader ibland SMÅ hundvänliga hantverksmarknader, typ Skottvång mitt i skogen där vi har partyt.
    Raka av mej pälsen? Nä ALDRIG, min päls skyddar mot kyla OCH värme. Skulle jag rakas skulle jag inte ha nåt skydd mot värmen i och med att underullen försvinner. Svalkande bad och bara slappa när det är riktigt hett är melodin. Faktiskt så börjar veterinärer avråda från att raka ner päls på sommaren. Fast här väntar vi på mer svampvatten och svalka så det går att leva igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. *fnissar* Förstod du inte att jag skojade om pälsrakningen? Tror du skulle se rätt konstig ut utan päls... fast vad vet jag, som är rätt tunnpälsad själv! *svansviftningar*

      PS. Hälsa matte och tacka för tipset på isvatten. Sommarmatte använder en termos så vattnet är väldigt kallt i den också... men där finns förstås ingen is. DS.

      Radera
  2. Glömde................
    Tips från matte, häll vatten i vanlig PET flaska och lägg i frysen.
    Det tinar långsamt och det finns alltid tillgång till kallt gott vatten under många timmar.
    Så gör alltid matte när det är varmt och jag ska till skogen eller vara med på marknad.

    SvaraRadera