torsdag 2 januari 2014

Årets första svamp

Igår blev det inte mycket till långpromenad för Belle och mig, eftersom gammelmatte var hemma på permission från sjukhuset över nyårsaftonen och nyårsdagen. Å, god fort-sättning på det nya året, förresten!

Idag tog vi skadan igen och körde bort till en väninna till mig, som tillsammans med sin make just köpt en underbar liten gård i Mokärr - på andra sidan Gullspång, skulle man kunna säga. De har bara betande kor och susande skogar som närmaste grannar och vi har fått tillstånd att parkera på deras gård om vi vill promenera i skogarna där omkring. Om vi vill! Där finns massor av fina grusvägar och slingrande stigar genom barrskog och blandskog, och ryktet förtäljer att där finns gott om svamp... fast idag fann vi bara en enda, och det enda jag vågar säga om den är att den tycks vara något slags mussling. Jag som trodde att musslingar bara växte på träd! Plockad blev den inte, för jag tar aldrig hem några svampar jag inte är säker på utan nöjer mig med att fotografera dem:

Eftersom Belle med posten idag fick nya kläder i present av matte Michelle - en snygg långhalsad fleecetröja i blålila (som Michelle sytt själv) och en täckjacka i svart med tuffa nitar på (inköpt på Arken Zoo, om jag minns rätt) - "tvingade" jag lillvoffsan att posera i passagerarsätet. Hon gillar inte kläder, men hon gillar inte heller att frysa så hon fann sig motvilligt i arrangemanget:

Sedan rullade hon ihop sig i sätet och njöt av att jag lät henne ha sätesvärmen påslagen:

Ute häll-regnade det nämligen vid det laget, så vi var bägge glada att vi hunnit med vår långpromenad medan det var ljust och relativt torrt. Man får ta vara på de små glädje-ämnena i tillvaron! Skogen kommer vi att återvända till många gånger, för den var mycket trevlig att gå i och när jag har kunnat hämta ut mina nya glasögon hoppas jag kunna skilja svamparna från löven på marken så att jag kanske åtminstone kan hitta trattkantareller. Vore så roligt! Sedan trafikolyckan har jag haft svårt att se detaljer i markvegetationen, om de inte urskiljer sig ordentligt t.ex. med klara färger eller annorlunda former...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar