torsdag 23 maj 2013

Belle har fått ett sommarjobb

Gårdagen blev så intensiv för min del att jag inte hann blogga åt Belle, fast hon var med om en hel del spännande saker. Idag skall jag dock berätta att Belle igår fick pröva på ett sommarjobb, som vi tror kan passa henne perfekt!

I Gullspång ligger ett prisbelönat äldreboende som heter Amnegården. Dit brukar gammelmatte och jag åka för att tillbringa lite tid på deras trevliga lilla café, som inte bara serverar Skaraborgs godaste kaffe och jättegoda mackor för bara en femma styck utan dessutom drivs av go'a människor med särskilda behov, vilket ger caféet en varm och mysig atmosfär. De boende på Amnegården, personalen och de som jobbar på/i eller besöker t.ex. vårdcentralen, folktandvården, apoteket och biblioteket (som alla ligger i samma hus) trivs också på caféet - och, det bästa av allt, man får ta med sig både katt och hund! Så Belle var förstås med och studsade omkring av glädje över alla människor hon fick hälsa på. Det var percis vad jag hade hoppats... och när det började dyka upp boende som satt i rullstol eller gick med rollator, testade jag att låta Belle (givetvis med personernas tillstånd) sitta i knäet/famnen och gosa. Hon älskade det! Och så många människor hon gladde... människor som sken som solar, kramade henne och lät henne pussa dem i ansiktet... hon gjorde en sådan lycka att jag bestämde mig för att anmäla henne till Djurskyddet Kristinehamns (där jag är aktiv) grupp med framför allt hundar och katter som besöker just äldreboenden. Det är en perfekt uppgift för henne, och jag tror att hon kommer att älska det eftersom jag vet att hon älskar människor!

Några bilder från Belles sociala omsorgsarbete kan jag tyvärr inte bjuda på, eftersom jag inte vill fotografera de personer hon gosat med... många av dem vet inte vad Internet och bloggar är, så jag ville inte ge mig in i diskussioner kring huruvida de tillät att jag visade bilder på dem.

Hur som helst, efter cafébesöket skulle gammelmatte på läkarbesök på vårdcentralen, och under tiden väntade Belle och jag i bilen. Och där tog jag flera fina bilder som jag gärna visar er...


Fördelen med att vara liten är att
man ryms i små, trånga utrymmen...


... där man kan spana på allt som händer. Och
så praktiskt med en skön kudde att ligga på!


Då ligger man bekvämt när man tröttnar på
spanandet och övergår till att sola sig.


När man sedan tröttnar på det också,
kan man sova en stund i sommarmattes knä!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar