tisdag 14 maj 2013

Regn är otrevligt!

Jag har ofta haft roligt åt Sigge Svamphunds beskrivningar av hur regn ger honom livshotande skador... men nu har jag fått egen erfarenhet av situationen, för så snart Belle insåg att det ösregnade ute växte hon liksom fast i yttertrappan (den bit som är närmast dörren och som täcks av balkongen en trappa upp). Till sist släpade jag ut henne, eftersom jag ville att hon skulle kissa av sig... men icke, Belle klev i gräset som om det brann och snodde så snabbt hon kunde upp på trappan igen. Sedan har hon legat insvept i gammelmattes duntäcke hela dagen och bara lämnat sin gosiga grotta för att äta.

Först nu på kvällen, när regnet upphörde och solen började lysa över oss, var Belle beredd på en kisspromenad. Och nu skall vi ut på en längre runda, bara jag har serverat middagen för både katter och hund. Belle äter i rekordfart - slurp, säger det bara och så är maten slut... hinner en hund känna vad deras mat smakar, ens?!?

Kvällsrapport:

Kvällen bjöd på underbart vårväder med värmande sol och en blå himmel. Belle och jag gick upp till och över stora vägen (riksväg 26 - och givetvis tittade vi oss noga för innan vi korsade vägen) för att fortsätta upp mot Hägnerna, och vi hittade en massa spännande saker: ett lastbilshjul med fälg och allt, två glasflaskor upphängda i en tall, en golfboll, två fotbollsintresserade troll, en glassbunke (tom), två trasiga gamla datorskärmar, en stol med brutna ben, en porlande bäck med grodyngel (kan också ha varit ödleyngel - jag är inte så bra på skillnaden) samt tussilago, vitsippor, maskrosor och violer om vartannat.

Ja, fotbollsintresserade troll... var det så konstigt? Jag frågade i och för sig inte om de verkligen gillade fotboll, men det såg så ut:

Att Belle är stadshund av födsel och ohejdad vana syns - hon går hellre på vägen än in i skogen, och hon gillar inte att blöta ner tassarna. Men det skall vi snart ta ur henne!

Någon som betvivlar att vi bor ute på landsbygden? Här är beviset! För var annars hittar man fortfarande telefonstolpar?

Så bjuder vi på en riktigt fin stilstudie av en vacker italiensk vinthund i kvällssol:

Sist, men inte minst, vill Belle visa Sigge Svamphund något hon hittade på vägen (det fanns massor av dem!):

Nu sover Belle i soffan, inbäddad i gammelmattes duntäcke. Sover gör också rexarna och gammelmatte, alla tre i fåtöljen. Själv har jag kikat på Eniro hur långt vi gick och kan konstatera att det sammanlagt blev drygt 5 km. Fnys nu inte åt mig, Sigge! Jag är en gammal, tjock och mycket otränad tvåbening som mest umgåtts med inomhuskatter de senaste 15 åren... men Belle tränar mig idogt, så mot slutet av sommaren lär jag vara både piggare och smalare. Så liten hon är, är hon både stark och energisk!

1 kommentar:

  1. Glöm inte att ta med gammelmatte också, så att mot slutet av sommaren, är ni båda två piggare och smalare :)Finns inget bättre än "glad" motion i form av att släpas runt av en vovve en hel sommar. Tihi!
    /Kattis

    SvaraRadera