söndag 23 juni 2013

Hund eller katt?

Belle är nog en liten smula personlighetskluven, tror jag. D.v.s. hon vet inte riktigt om hon är en hund eller en katt. När hon är tillsammans med andra hundar, beter hon sig som en hund... men här hemma imiterar hon katterna och tar sig upp i klätterträden eller på borden, använder sandlådorna och vill hellre ha kattmaten än sin egen hundmat. Just det där med sandlådorna är Philemon extra lömsk på idag, för jag hade bara precis hunnit göra ren hans låda då Belle kravlade sig in och började gräva frenetiskt i sanden. Utanför satt Philemon och blängde, och man riktigt såg hur han svor inombords - för det är ju faktiskt HANS låda, och han anser sig ha ensamrätt på den *skrattar*.

En god vän varnade mig välment och sa att man måste försäkra sig om att hundar inte äter kattsanden, eftersom den blir som cement i deras halsar och kan kväva dem till döds. Det gjorde mig orolig, eftersom jag ju inte precis har stenkoll på vad mina ungar gör hela tiden... men Belles matte gick in och lugnade mig med att Belle vet sedan valptassar att kattsand inte är god. Puh! Nu har jag ju lyckligtvis aldrig sett Belle äta något hon inte borde sätta i sig... annars är, om jag har förstått saken rätt, visst hundar kända för att äta det mesta, som sedan veterinärerna för dyra slantar får plocka ur magarna på dem. Hos den veterinär jag gick till med mina katter när vi bodde i Stockholm fanns en hel monter full med föremål som hittats i hundmagar, minns jag.

För den som aldrig sett en hund i en kattlåda förut, kan jag rekommendera bildbevisen i mina katters blogg: här hittar ni dem!

Bortsett från utgrävningarna i Philemons låda har Belle tagit det rätt lugnt idag. Vi har haft ösregn mest hela dagen, så rastningarna har fått ske under korta uppehåll i nederbörden - men, som sagt, Belle vet att det går bra att gå i lådorna, så hon är inte särskilt ivrig vid dörren sådana här dagar. Istället har hon varit med när jag har tvättat, städat och donat i köket, ungefär som katterna brukar göra. Dessutom har hon lekt med Philemon! Ja, faktiskt verkar Philemon äntligen ha förstått att hon vill leka och busade rätt ordentligt med henne... att det var lek såg jag på att han hade klorna indragna, om någon undrar. För den som inte är van vid katter kan det ju annars vara rätt svårt att se skillnad på kattlek och kattslagsmål - bortsett från att man HÖR när katterna är arga på varandra, förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar