lördag 22 juni 2013

Hundkompisar

Idag har det varit regnigt och blåsigt ute - t.o.m. så pass att katterna inte ville vara i katt-gården (vilket inte vill säga lite). Stämningen var därför lite orolig här hemma på dagen idag - katterna smågrumsade med varandra och Belle, som inte tar några risker, tog sig för säkerhets skull upp på skrivbordet där jag satt vid datorn och uträttade administrativa ärenden (och jag hade inte hjärta att lyfta ner henne, fast regeln egentligen är att hundar inte skall vara på bord):

Här kommer katterna inte åt mig

Annars tror ju i allmänhet Belle att hon också är en katt, och hon försöker anpassa sig till flocken så gott hon kan:

Ja, vadå? Så här gör ju de andra!

Till sist bestämde jag mig för att ta Belle med mig på en biltur, så att katterna fick hållas själva här hemma tillsammans med gammelmatte. Vi åkte till djurhemmet i Kristinehamn, där Belle får gå lös i de utrymmen där inga katter går lösa... så hon var fullt lycklig medan jag gjorde mig lite nyttig genom att hjälpa till med burstädning m.m. Dessutom fångade jag in en rädd kisse, som inte vågade gå in genom kattluckan för att äta och dricka utan gömde sig i en av utegårdarna... det renderade mig en hel del rivsår (så nu har jag fem olika kompresser över diverse sår), men det viktigaste var ju att katten kom in. Tyvärr fann vi en annan katt död i samma utegård... den kom (tillsammans med 32 andra katter, varav många nyfödda kattungar) till djurhemmet från ett vanvårdshem nyligen och sorgligt nog vet man ju ingenting om vad sådana djur varit med om, om de bär på skador som inte syns, sjukdomar o.s.v. Jag tröstar mig med att katten fick dö i trygghet och kommer att vila på djurkyrkogården i Kristinehamn bland andra djur som tassat före honom över Regnbågsbron.

När det var dags att stänga för dagen, åkte vi som hade hundar med oss bort till den fina inhägnade hundgården och släppte lös vovvarna för en ordentligt lekstund. Där fanns redan två stora hundar och Belle blev inte alls förtjust utan sökte sig till mig... så jag fick bära omkring henne en stund medan hon vande sig vid de andra hundarnas närvaro. Sedan gick det bra att släppa ner henne! Så vi blev kvar där en stund, och jag var glad för just hundsällskap har jag annars inte lyckats ordna åt henne...

Dagens senare raststunder har blivit korta, för Belle är lika lite förtjust i vädret som katterna. I morgon hoppas vi dock kunna vara ute i trädgården och då kan hon gå "lös" i sin spårlina medan katterna får vara i kattgården. Och skulle vädret till äventyrs vara dåligt i morgon också, skall Belle få hjälpa mig i tvättstugan... det kan nog bli spännande, det också, för vad jag vet har hon inte kunnat vara med sin matte i tvättstugan där hemma. Man behöver ju inte åka iväg någonstans för att uppleva nya saker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar