torsdag 27 juni 2013

Sommarjobbat lite

Idag åkte vi till Amnegården igen, gammelmatte, Belle och jag. Och precis som förra gången blev människor glada att träffa Belle, tog emot hennes glädje med öppna armar och tog chansen att gosa med denna mycket vänliga hund... och Belle trivdes, pussades och satt gärna i knäet på den som ville ta emot henne. Det känns att hon gör nytta, framför allt sprider hon glädje och den där slags villkorslösa kärleken som bara djur kan ge - och det väcker minnen hos de människor hon möter, som pratar om egna hundar de haft och tänker tillbaka på hundar de mött. Det har jag också läst om, att möten med djur kan öppna minnen som stängts till av demenssjukdomar och alzheimers syndrom... en glad hund i famnen kan t.o.m. få människor, som varit tysta under lång tid, att börja prala igen!

När vi nu ändå var där, passade vi på att äta lunch i restaurangen. Eller rättare, eftersom det inte får vara hundar i själva matsalen tog vi med oss mat ut till caféet och åt där. Belle ville ju också ha av de goda köttbullarna!

En annan sak som vi gjort idag, Belle och jag, var att åka till Kristinehamn för att uträtta ärenden - och då besökte vi givetvis också hundgården. Vädret var inte det bästa, men Belle fick åtminstone röra på sig en stund... och så vacker hon är när hon rör sig fritt! Jag hörde en gång en vän berätta hurdan skönhetsupplevelse det var att se en häst röra sig fritt - trava, galoppera... själv tycker jag att det är precis lika starkt att se en hund röra sig på det sättet, fri från alla band och styrningar.

Tyvärr har vi rätt mycket mygg här - det kanske jag har skrivit om tidigare. Och stackars Belle börjar få sådana myggbett att de inte bara känns i skinnet på henne, utan t.o.m. syns på håll:

Fläcken i hennes päls är alltså ingen fläck utan en myggbula! Stackars lilla gumman...

Resten av dagen har Belle hjälpt gammelmatte och mig i trädgården. På sistone har jag tagit bort döda grenar och kvistar från träd och buskar, och idag samlade vi ihop allting och körde upp det till trädgårdskomposten. Belle är mycket duktig på att hantera kvistar, hon drar och bär och tuggar dem till flis... *skrattar*

1 kommentar:

  1. Härligt att Belle får sprida glädje bland de boende på Amnegården och sedan får springa av sig ordentligt på ett skyddat ställe.
    Stackars liten som också får stora bulor av myggbetten, som jag. Hoppas att hennes inte både kliar och gör ont!

    Kram
    /Julia

    PS
    Ordkontrollen börjar bli lite löjlig och lååång.
    Dagens var: rylessil 1092025 DS

    SvaraRadera